אהבת השם יתברך והצדיקים - אהבת ה

 

ברסלב מידות - תרומות - תרומה לישיבה



אהבת השם יתברך והצדיקים - לקוטי עצות - - אהבת ה'


ערך אכילה

א. על ידי אכילה בכשרות כראוי שאוכל במתינות ואינו אוכל בדרך הלעטה, על ידי זה נתתקן הושכל ונכנע הכסילות. אבל כשאוכל כזולל וסובא, על ידי זה מתגבר הכסילות על הושכל ועל ידי זה נחשך אצלו אור הצדיק ואינו יכול לקבל ממנו יראה ואהבה (יז, ב' ג')

ב. על ידי צדקה לצדיקים אמתיים ולעניים הגונים על ידי זה נעשין גרים, ועל ידי זה נתתקן פגם האכילה, ועל ידי זה נשלם הושכל וזוכה לראות אור הצדיק, על ידי זה זוכה לקבל ממנו יראה ואהבה (שם ה')

ערך ברית

לד. יש שני בחינות ברית. בחינה אחת היא שמירת ברית קדש והיא בחינה עליונה, ובחינה שניה היא שמירת אסור והתר. על כן צריך שילמד דיני אסור והתר כדי שיזכה גם לבחינה שניה. וכשזוכה לשמירת הברית בשתי בחינות אלו, אזי הוא דומה למלאך ה' צבאות וזוכה לאמונה שלמה וממשיך כל הברכות וההשפעות, כנזכר לעיל, וזוכה לאהבה והשתוקקות וכסופין טובים לשם יתברך, שעל ידי זה הוא מציר אותיות התורה לטוב. ואזי אותיות התורה בעצמן מבקשין ממנו שידברם בפיו כדי שיצירם לטובה, ועל ידי זה זוכה שיהיו כל אכילותיו וסעודותיו בבחינת לחם הפנים, ואזי שולחנו מכפר כמזבח, ואזי כל הכוכבים והמזלות וכל הגויים - כולם הם טורחים בשביל פרנסתו (שם):

מז. על ידי שמכניעין קלפות עמלק שהוא פגם הברית, וזוכין לתקון הברית על ידי זה זוכין לשפע כפולה שהיא בחינת לחם משנה בשבת, הינו משנה תורה. ועל ידי זה זוכין לחדש חדושין דאוריתא בשבת על חד תרין, ושבת משפיע לשאר העולמות ומשלח הארותיו לכל המדרגות ומרפא רפואות הנפש ורפואות הגוף. ונתעורר העולם לתשובה מאהבה ואז כל הכשרים שבדור נתרפאין ונעשים מכובדים בעיני הבריות. ועל ידי זה מקבלים כל אחד חדושי תורה שהשפיע הצדיק ביום השבת (נח. ג',ד',ה',ז',ח',ט'):

ערך דעת

כג. וכל מה שהוא הולך ממדרגה למדרגה הוא מתקרב יותר לשם יתברך ויכול לידע את השם יתברך בהבנה יתרה, ויכול לאהב את עצמו עם השם יתברך באהבה יתרה (שם ד'):

ערך יראה ועבודה

ה. יראה ואהבה אי אפשר לקבל כי אם על ידי צדיקי הדור [עין צדיק כ"ו כ"ז.] (יז. א'):

יד. על ידי יראה ואהבה מולידין ומגדלין הנפש החדשה הבאה להאדם [עין כבוד] (סז, ז):

ערך כבוד

יט. כשבא כבוד חדש להאדם, צריך להשתדל ביותר שיהיה לו יראה ואהבה ועל ידי זה יזכה להוליד ולגדל הנפש חדשה הבאה על ידי הכבוד, כנזכר לעיל (שם ז):

ערך מחלוקת ומריבה

כה. על ידי ששומע חרפתו ואינו משיב ועושה זאת מאהבה לא בשביל להכעיס את חברו יותר על ידי השתיקה, על ידי זה דוחה כל הקלפות הטמאות שלא יתאחזו בקדושה (פב):

כח. על ידי מחלוקות קשה להתפלל ולדבר דבורים דקדושה, על כן קדם התפלה צריכין לקבל עליו מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך, כדי להמשיך אהבה ושלום כי עקר הדבור משלום (רלט):

ערך שבת

ו. אכילת שבת יקרה וקדושה מאד, כי אכילת שבת נעשה קדושה ואלהות גמור בלא תערובות סיגים כלל. ואין חלק להסטרא אחרא מאכילת שבת כלל וכלל, כי אכילת שבת קדש הוא כולו אלקות כולו קדש. ועל ידי אכילת שבת נכנע ונתבטל הכעס, כנזכר לעיל וכל שולטני רוגזין כולהו ערקין ואתעברו, ואז כולא אהבה ושלום (שם ה ו):

ט. על ידי הארת שבת נתעורר העולם לתשובה מאהבה, ואז כל הכשרים שבדור נתרפאים מהיסורים, שסבלו מקדם ונעשים מכובדים בעיני הבריות ונתיפים ונתכבדים בעיני כל. וכל אחד לפי כשרותו כן מקבל יפי והדר ונתגדל כן בעיני הבריות. ולפי הגדולה וכבוד שיש לו לפי כשרותו, כנזכר לעיל, כן יכול לקבל התחדשות התורה שהשפיע צדיק הדור ביום השבת (שם ז):

ערך מועדי ה'- ראש השנה

ה. על ידי שנוסעין על ראש השנה לצדיקים אמתיים, על ידי זה נמתקין כל הדינים שבעולם ואיך שיש איזה דין, הכל נמתקין על ידי זה וזה צריכין בראש השנה, על כן נוסעין על ראש השנה דיקא. גם על ידי שבאים כמה נפשות ישראל להצדיק האמת על ראש השנה ונכללין יחד באהבה רבה, על ידי זה בא שמחה גדולה וחדוה רבה (סא, ז):

ערך מועדי ה'- סוכות

ח. על ידי מצות נטילת לולב ומיניו, זוכה לגלות הדעת הקדוש לידע שמלא כל הארץ כבודו ולגלות אלקותו יתברך בכל מקום, אפלו בכל לשונות הגויים, ולהכירו יתברך ולהתקרב אליו אפלו בכל המדרגות התחתונות, ולקשר הדעת הקדוש לתוך הלב שיהיה לבו ברשותו, ולאהב את עצמו עם השם יתברך באהבה, ולבוא לאור האהבה שבדעת שהוא אור הגנוז, ויתגלו הצדיקים והתורה הגנוזה. ועל ידי זה יתרבה שלום רב בעולם (לג):

ערך סבלנות

א. כשאדם יודע שכל מארעותיו הם לטובתו, זאת הבחינה הוא מעין עולם הבא. וזה זוכין על ידי ודוי דברים לפני התלמיד חכם. ואז יזכה לידע שכל מה שעובר עליו כל ימי חייו, הכל לטובתו, כי הכל מחמת אהבה שהקדוש ברוך הוא אוהב אותו. וזה עקר שלמות הדעת של האדם, שלא יבעט ולא יתבלבל מהרפתקאות שעוברין עליו, רק יאמין שהכל לטובתו הנצחית (ד, א ג ד):

ג. צריך שיהיה שלום לכל אדם במדותיו, הינו שלא יהיה מחולק במדותיו ובמארעותיו, שלא יהא לו חלוק בין בטיבו בין בעקו תמיד ימצא בו השם יתברך, ולא יתבהל ולא יתבלבל משום דבר שבעולם, רק כל מה שעובר עליו בכל יום הן טובות, הן יסורין וצרות ודאגות והרפתקאות, חס ושלום, ידע ויאמין שהכל לטובתו הנצחית, ודיקא על ידי זה יוכל להתקרב לשם יתברך אם ירצה באמת. וכן צריך לאהב את חברו ושיהיה לו שלום עם הכל ולסבל מחברו, אף אם יש לו איזה יסורים ממנו, ולהשתדל לדונו לכף זכות ולמצא בו טוב, ולהפך הדבר לטובה, לומר בדעתו, שלא כון חברו לרעה כל כך כמו שהוא סובר וכו', וכיוצא בזה הרבה שישתדל לחפש ולבקש אהבה ושלום עם חבריו ועם כל ישראל. וזה זוכין על ידי התורה ועל ידי הצדיקים שהם נקראים שלום, ועל ידי זה יזכה לאהב את השלום בכל מקום הן בטיבו וכו', ויאהב כל אחד את חברו ויהיה שלום בין כל ישראל (לג, א): ו. תסבל ותקבל באהבה כל הרעות והיסורין הבאים עליך, חס ושלום, כי ראוי שתדע, שלפי מעשיך עדין הוא מתנהג עמך ברחמים רבים, כי היה מגיע לך יותר ויותר, חס ושלום, לפי מעשיך (קסה):

ח. צריך שתדע, שבכל הצרות והיסורין שבעולם יש בהם איזה הרחבה, מלבד מה שמצפים שבחסדו יושיע ויבטל הצרה לגמרי, אך גם בהצרה בעצמה בודאי יש בה איזה הרחבה. ותסתכל על זה היטב ועל ידי זה תוכל לסבל ולקבל כל מה שעובר עליך כל ימיך באהבה ולא תתבהל משום דבר, ועל ידי זה תוכל להתקרב אליו יתברך תמיד בכל מה שעובר עליך ועל ידי זה יושיע לך השם יתברך (קצה):

ערך צדיק

כד. אלו האנשים הנוסעים ובאים לצדיקי אמת, ראוי שיתוסף בהם אהבה זה לזה, ויעוררו ויזכירו זה את זה בעבודת השם. וזה סימן שהיה כונתם רצויה בעת שהיו אצל הצדיק והתחילו להתחדש לטובה (שם):

כו. יראה ואהבה אי אפשר לקבל כי אם על ידי צדיקי הדור. וכשנחשך אצל אחד היראה והאהבה זהו מחמת שנתחשך אצלו אור הצדיק, ואף שבאמת הצדיק מאיר בכל העולמות, מכל שכן בעולם הזה, אף על פי כן אצלו אינו מאיר כלל מגדל החשך שלו. ואף שהוא אצל הצדיק ויושב אצלו, אינו יכול לטעם ולהבין ולראות אורו הגדול, שעל ידו יבוא לתכלית הטוב הנצחי (יז. א ב):

כז. וכל זה הוא מחמת המעשים רעים שלו, שעל ידי זה נחשך שכלו בכסילות, דהינו דעות נפסדות, והוא נדמה בעיניו שהוא חכם, ונופלים לו קושיות על הצדיק האמת. אבל כל אלו הדעות נפסדות והקושיות והחכמות כאלו הם כולם שטות וכסילות גמור, שמחמת עכירת המעשים נתחשך שכלו בכסילות כנזכר לעיל, ועל ידי זה נתחשך אצלו אור הצדיק ומחמת זה אין לו יראה ואהבה, כנזכר לעיל (שם):

כח. על ידי צדקה שנותן לצדיקים אמתיים ולעניים הגונים, על ידי זה משלים ומתקן הושכל וזוכה לראות אור הצדיק, ועל ידי זה זוכה ליראה ואהבה (שם ה):

מא. על ידי הצדיקים ועל ידי התורה יזכה לאהב אותו יתברך בכל מקום הן בטיבו הן בעקו, ויהיה לו שלום במדותיו, הינו שלא יהיה מחולק במדותיו ובמארעותיו שלא יהא לו חלוק, בין בטיבו בין בעקו תמיד ימצא בו השם יתברך. וכן יהיה לו אהבה ושלום עם חבריו ועם כל ישראל (לג. א):

נג. הצדיק האמת הוא בחינת משה והוא כלול בשלשה אבות, והוא ממשיך כל השלשה השפעות שהם בחינת באר ענן ומן, שהם בחינת אכילה ושתיה ומלבושים, והוא לוחם תמיד מלחמות השם, כי הוא לוחם כנגד הקלפות עמלק שהוא פגם הברית שנמשך ממנו, והצדיק מכניע אותו ואת כל הצרים הרודפים אחר חלושי כח שבישראל, ומחזק אותם ומכניס אותם לעבודת השם יתברך, וממשיך אותם לבחינת תקון הברית. ועל ידי זה זוכה לשפע כפולה, הינו בחינת לחם משנה בשבת, הינו משנה תורה שזוכה לחדש בשבת חדושין דאוריתא על חד תרין, ועל ידי זה זוכין לרפואות הנפש ורפואות הגוף, ועל ידי זה נתעורר העולם לתשובה מאהבה. וכל הכשרים שבדור נתרפאים ונעשים מכובדים בעיני הבריות, ועל ידי זה מקבלין כל אחד חדושי תורה שהיא תורה הצפונה שהשפיע הצדיק ביום השבת (נח. [כל המאמר]):

עו. עקר ההתקשרות הוא אהבה. שיאהב את הצדיק אהבה שלמה שיהיה נפשו קשורה בנפשו, עד שעל ידי אהבת הצדיק יתבטל אהבת נשים בבחינת נפלאת אהבתך לי וכו' (שם):

ערך צדקה

ד. על ידי צדקה לצדיקים אמתיים ועניים הגונים על ידי זה נעשים גרים ועל ידי זה משלימין הושכל וזוכין לראות אור הצדיקים ועל ידי זה זוכין ליראה ואהבה (יז, ה):

ערך שמחה

ג. לזכות לשמחה הזאת הוא על ידי שמתפללין בכחות וביראה גדולה ובאהבה וכו', כמו שנתבאר בתפלה (שם ג):

ערך תוכחה

ה. כל אדם צריך לדבר עם חברו ביראת שמים. כי יש בכל אחד מישראל דבר יקר שהיא בחינת נקודה טובה מה שאין בחברו, על כן צריך כל אחד לקבל מחברו מנקודתו הטובה על ידי שידברו זה עם זה ביראת שמים. וגם לפעמים יכולין לקבל הנקודה טובה מחברו על ידי לבושין, דהינו על ידי שיחת חולין שמדבר עמו. כי לפעמים יכולין לקבל רמזים והתעוררות לשם יתברך מחברו על ידי שיחת חולין, כי לפעמים צריכה הנקודה להתלבש, והיא מתלבשת בדבורים אלו, והוא מקבל ממנה להתעורר לשם יתברך. אבל העקר שיראה לדבר בכל פעם עם חברו ביראת שמים כדי לקבל זה מזה מנקודתו הטובה. ועל ידי זה יתבטל ממנו ערלת לבו, שהם כל התאוות, שהם אהבות רעות, שהם חרפת לב, שהם שוברים לבו של אדם, ויזכה לאהבה קדושה (לד, ד):

ערך תשובה

כב. על ידי תשובה מאהבה אין נשאר מהחטאים שום רשם. ואז זוכה להתפלל וללמד בשכל צח שהוא בחינת מחין דגדלות ואז יכול להתפלל כראוי וללמד ולהבין בלי עיון. וזוכה לחדש מחו בכל יום ויום (עד):